Jawapan Tugasan 2a
Dasar Pelajaran Kebangsaan yang termaktub dalam Akta Pelajaran 1961 adalah berasaskan kepada Penyata Razak (1956) dan Laporan Rahman Talib (1960) yang mana kedua-dua laporan ini menekankan aspek perpaduan negara dan penghasilan tenaga rakyat seperti yang dinyatakan dalam:-
“ Tujuan dasar pelajaran didalam negeri ini adalah bermaksud hendak menyatukan murid-murid dari semua bangsa didalam negara ini dengan menggunakan satu peraturan pelajaran yang meliputi semua bangsa dengan menggunakan bahasa kebangsaan sebagai bahasa penghantar yang besar, walaupun perkara ini tidak dapat dilaksanakan serta-merta melainkan hendaklah dibuat secara beransur-ansur.”
(Penyata Razak, Perenggan 12)
Penyata Razak dengan jelasnya mengutamakan perpaduan Negara sebagai satu matlamat yang perlu dicapai. Ini bermakna bahawa unsur-unsur dan nilai-nilai perpaduan dijadikan teras pendidikan kebangsaan untuk menjamin kesejahteraan dan kepentingan masyarakat di Malaysia yang terdiri dari berbilang kaum. Oleh kerana masyarakat Malaysia berupa masyarakat majmuk, maka konsep perpaduan dalam konteks negara ini perlu difahami sebagai satu proses yang mengutamakan perpaduan rakyat berbilang kaum selaras dengan prinsip-prinsip Rukunegara. Perpaduan yang diwujudkan mesti berupaya menangkis gejala-gejala yang boleh memecah belahkan rakyat seperti gejala perkauman, keturunan, ugama, bahasa, perasaan kedaerahan dan lain-lain lagi.
Untuk mencapai matlamat ini beberapa strategi perlaksanaan sistem pelajaran kebangsaan telah disusun. Antaranya ialah sistem persekolahan yang sama bagi semua dan kurikulum sekolah yang sama kandungannya dan bercorak kebangsaan. Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan dan ia dijadikan bahasa pengantar di semua sekolah. Semua sekolah diwajibkan menjadikan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar. Bahasa Malaysia dijadikan satu matapelajaran wajib disemua peringkat dan jenis sekolah dan kelulusan dalam matapelajaran ini adalah syarat utama untuk mendapatkan kelulusan dalam peperiksaan awam seperti PMR dan SPM sehingga sekarang. Dengan itu Bahasa Malaysia memainkan peranan sebagai alat untuk menyatupadukan rakyat dalam proses untuk mencapai perpaduan negara yang dicita-citakan.
Kurikulum ialah satu rancangan pendidikan yang dapat membendung segala ilmu pengetahuan serta kemahiran, nilai-nilai dan norma, unsur-unsur kebudayaan dan kepercayaan yang telah menjadi pilihan masyarakat untuk diperturunkan kepada ahli-ahlinya. Dalam konteks Malaysia, kurikulum itu juga berperanan untuk melahirkan rakyat yang mendukung cita-cita negara dalam mewujudkan perpaduan yang berpandukan Rukunegara disamping menghasilkan tenaga rakyat yang terlatih untuk keperluan negara. Murid-murid sekolah dari semua kaum dan lapisan masyarakat mengikuti kurikulum yang seragam, melalui sukatan pelajaran yang sama kandungannya, kegiatan luar bilik darjah yang sama, mengambil peperiksaan yang sama dalam bahasa penghantar yang sama iaitu Bahasa Malaysia.
Selain itu murid dikehendaki mengambil peperiksaan yang sama. Semua murid diwajibkan mengambil peperiksaan yang sama dengan Lembaga Peperiksaan Malaysia dipertanggungjawabkan untuk menjalankannya. Mengikut Akta Pelajaran 1961, Lembaga Peperiksaan adalah bertanggungjawab untuk mengendalikan peperiksaan-peperiksaan awam di Malaysia sama ada dikelolakan sendiri atau dengan kerjasama badan-badan peperiksaan luar negara.
Sistem pentadbiran pendidikan negara ialah sistem pusat. Struktur pentadbirannya terbahagi kepada tiga peringkat iaitu peringkat pusat, peringkat negeri dan peringkat sekolah. Sekolah-sekolah Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan (Cina), Sekolah Jenis Kebangsaan (Tamil) diletakkan dibawah pentadbiran satu bumbung. Walau bagaimanapun masih ada sekolah yang mempunyai Lembaga Pengurus Sekolah yang mengurus sekolah tetapi tertakluk kepada pengurusan pusat.
Buku-buku teks yang digunakan disekolah diselaraskan dengan terbentuknya Unit Biro Buku Teks di Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Pelajaran pada 15 Mei 1967. Unit ini berfungsi untuk menilai buku-buku teks bagi semua matapelajaran yang diajar disekolah rendah, dikelas peralihan hingga ketingkatan lima disekolah menengah. Selain memastikan ia mematuhi sukatan pelajaran, buku-buku teks itu juga hendaklah mematuhi kehendak dan kepentingan Rukunegara, ditulis dalam bahasa yang baik dan dipersembahkan mengikut prinsip pembelajaran yang berkesan. Sekolah Kebangsaan dan Sekolah Rendah Kebangsaan dikehendaki menggunakan hanya buku Kementerian Pelajaran yang diterbitkan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka, manakala Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Tamil), Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (Cina), Sekolah Menengah Kebangsaan (Ugama) dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan dibenarkan memilih satu judul daripada beberapa judul yang telah diperakukan.
Kegiatan ko-kurikulum adalah penting disemua peringkat persekolahan. Kegiatan ko-kurikulum dibahagikan kepada tiga kategori iaitu, unit beruniform, kelab atau persatuan dan sukan. Semua murid diwajibkan untuk mengambil bahagian dalam sekurang-kurangnya satu kelab atau persatuan dan mana-mana satu aktiviti sukan. Kegiatan ko-kurikulum yang dijalankan diluar bilik darjah adalah penting untuk menyemai, memupuk dan menanam perasaan kekitaan, bekerjasama dan bertolak ansur diantara murid-murid berbagai keturunan yang mempunyai latar belakang social dan ekonomi yang berbeza. Ia juga bertujuan melatih murid berdisiplin, berdikari dan berkemahiran dalam sesuatu bidang yang mereka ceburi.
Selain itu mendemokrasikan pendidikan dari segi peluang dan mutu dengan mengagihkan peruntukan secara adil dan member perhatian khas kepada kumpulan yang kurang bernasib baik dan kawasan luar Bandar atau pendalaman. Sistem ini juga mengadakan peluang pendidikan asas selama sembilan tahun. Selain itu juga system ini juga mempertingkatkan lagi pendidikan kerohanian, moral dan displin. Pendidikan Ugama Islam bertujuan mewujudkan masyarakat berdisiplin dengan nilai akhlak yang tinggi. Unsur disiplin dan nilai akhlak ini merupakan asas yang kukuh bagi membentuk sebuah masyarakat yang bersatu padu, kerana Pendidikan Ugama Islam menanamkan nilai-nilai dan sikap hidup yang baik serta membentuk kelakuan yang bersopan santun dan hormat menghormati diantara satu sama lain.
Guru memainkan peranan penting dalam melaksanakan dan menyumbangkan kea rah pemupukan semangat perpaduan dalam kalangan pelajar. Antara peranan guru ialah menggunakan unsur-unsur perlembagaan untuk penyuburan semangat perpaduan dan nilai murni. Contohnya menyanyikan lagu kebangsaan, negeri dan sekolah serta membaca ikrar rukunegara semasa perhimpunan sekolah. Ini dapat menyemai lagi semangat kenegaraan dan cinta pada tanah air. Semua pelajar tidak kira kaum akan bersama-sama menyanyikan dan membaca ikrar.
Di samping itu juga, guru harus menyampaikan pembelajaran dan pengajaran dengan baik. Guru melaksanakan kurikulum yang telah digubal dan dirancang dengan baik. Guru perlu melaksanakan rancangan pelajaran secara sistematik dan menarik serta bermakna. Penerapan Bahasa Malaysia perlu dititik berat oleh guru dalam proses pengajaran. Murid yang lemah dalam Bahasa Malaysia perlu diberi pemulihan sehingga pulih.
Guru juga berperanan dalam menerapkan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan. Bahasa Malaysia dijadikan bahasa pengantar utama di sekolah. Murid-murid diwajibkan dan digalakan menggunakan bahasa Malaysia dalam perbualan atau dalam tugasan mereka. Pihak sekolah juga boleh menjalankan pelbagai jenis program untuk memartabatkan bahasa Malaysia contohnya bulan bahasa, pertandingan Bahas, membaca dan sebagainya.
Guru juga boleh menjayakan Program RIMUP di sekolah. Pembentukan jawatankuasa disekolah perlu dibuat untuk menjayakan lagi program ini. Program ini dapat mengintegrasikan antara pelajar pelbagai kaum. Murid dapat mengenali budaya dan cara hidup pelbagai kaum.
Di dalam aktiviti kokurikulum percampuran antara semua murid pelbagai kaum dapat menerapkan semangat kekitaan, mesra dan perpaduan. Guru perlulah memberi peluang sama rata antara semua murid tanpa memilih kasih dan perkauman. Di dalam apa juga pertandingan perlulah diwajibkan penglibatan semua kaum. Di dalam aktiviti kokurikulum ini juga dapat memupuk sikap dan sifat tanggungjawab terhadap diri dan sekolah.
Selain itu guru perlu membentuk peraturan-peraturan sekolah berdasarkan prinsip keadilan dan merancangkan system kawalan yang rapi. Guru juga perlu bersifat adil dan tegas terhadap hukuman yang dikenakan dan ganjaran yang diberikan.
Kesimpulannya Malaysia perlu mewujudkan sebuah masyarakat yang bersatu padu berteraskan kepada Rukunegara. Dalam masyarakat yang bersatu padu, setiap individu wajib mempunyai kesedaran, keperibadian dan nilai-nilai sebagai rakyat Malaysia yang sanggup mengenepikan unsur-unsur perkauman yang boleh memecah belahkan masyarakat. Usaha berterusan dan sikap rakyat Malaysia sendiri adalah penting untuk mengekalkan perpaduan kaum yang telah wujud sejak sekian lama untuk kesejahteraan generasi yang akan datang.
soalan induksi...
BalasPadamdalam peraturan kewangan kerajaan,setiap wang yang diterima oleh pegawai kerajaan hendaklah dikeluarkn resit.resit pula hendaklah disediakan oleh seorang pegawai lain dan ditandatangani oleh pegawai yang menerimanya.dalam keadaan manakah peraturan ini boleh dikecualikan
harap dapat membantu
dayah_0201@yahoo.com