Pages

KONGSI DAN SEBARKAN ILMU

SENARAI BAHAN


Ahad, 30 Januari 2011

PERBANDINGAN TEORI PERKEMBANGAN ANTARA KOGNITIF DAN EMOSI

TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF
JEAN PIAGET (1896 – 1980)

CIRI-CIRI
  • Kanak-kanak belajar sendiri melalui interaksi dengan persekitaran 
  • Semua pengetahuan kanak-kanak berasal daripada aksi dengan persekitaran dan dengan memberi interpretasi tentang aksi tersebut 
  • Mengikut Piaget, pemikiran kanak-kanak terbentuk melalui proses akomodasi dan asimilasi 
  • Asimilasi: proses dimana pengetahuan baru yang diterima dimasukkan ke dalam skima pemikiran yang sudah ada 
  • Akomodasi: proses dimana kanak-kanak terpaksa membuat perubahan dan modifikasi kepada skima pemikiran yang sedia ada kerana pengetahuan baru yang diterima tidak sepadan dengan skima pemikiran yang lama. 
  • Skima pemikiran mental kanak-kanak:


TEORI PERKEMBANGAN EMOSI
ERIK ERIKSON


CIRI-CIRI 
  • Ada 8 peringkat perkembangan emosi daripada bayi kepada peringkat akhir hidup 
  • Dalam setiap peringkat terdapat konflik emosi yang spesifik dan kegagalan untuk mengatasi boleh membawa kepada masalah penyesuaian psikologikal. 
  • Setiap individu mempunyai potensi untuk mencapai perkembangan emosi dan psikologii yang sihat 
  • Individu mesti mengatasi konflik setiap peringkat sebelum meningkat ke peringkat seterusnya. Baru dapat menikmati kejayaan dalam hidupnya.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...