KOMPONEN III
(Arahan Perkhidmatan & Arahan Keselamatan)Tugasan 3Soalan 3A
a. Huraikan tindakan yang harus dilaksanakan oleh ketua jabatan bagi menguruskan penghantaran
dokumen tersebut ke tempat-tempat yang berbeza mengikut peringkat keselamatannya berdasarkan Arahan
Keselamatan.
Ketua
Jabatan bertanggungjawab terhadap keselamatan di jabatan di bawahkawalannya
termasuklah keselamatan maklumat-maklumat serta dokumen-dokumen pentingdan
rasmi. Oleh itu, Ketua Jabatan haruslah mengambil langkah-langkah mematuhi
ArahanKeselamatan supaya pengurusan dokumen terperingkat adalah terkawal
dan kebocoran rahsiakerajaan dapat dielakkan. Ini termasuklah mengemukakan.laporan
kepada PegawaiKeselamatan Kerajaan yang berperanan menasihat, membantu,
menjalankan pemeriksaan dan penyiasatan keselamatan di semua jabatan
secara bebas apabila dikehendaki.
Bagi penghantaran dalam sesebuah pejabat,
pengurusan penghantaran dokumenterperingkat dibuat menerusi fail
terperingkat di antara penjawat awam yang diberi kebenaranuntuk mencapai
dokumen tersebut. Selain penjawat awam ini, Ketua Jabatan juga bolehmemberi
kebenaran kepada penjawat lain untuk mengurus penghantaran dalam sesebuah pejabat
melalui peti atau beg berkunci. Ketua Jabatan juga bertanggungjawab
untuk memastikan penghantaran atau pergerakan fail dibuat melalui
Pendaftaran Rahsia iaitu satusistem bagi
menerima, memproses, menyimpan, dan menghantar dokumen terperingkat di bahagian
berasingan daripada dokumen tidak berperingkat
Bagi penghantaran ke jabatan lain dalam bangunan,
kawasan atau bandar yang sama , Ketua Jabatan haruslah memastikan
bahawa dokumen semua peringkat, kecuali dokumen TERHAD, dihantar menerusi
sistem satu lapis sampul surat melalui peti atau beg berkunci ataupun
menerusi sistem dua lapis sampul surat melalui Utusan Selamat. DokumenTERHAD
bolehlah dihantar melalui pos tidak berdaftar manakala dokumen tidak
terhad boleh dihantar melalui pos biasa atau cara lain yang sesuai. Di
samping itu, sebarang prosesmembawa dokumen terperingkat yang SULIT dan
TERHAD ke luar pejabat
haruslahdiluluskan kebenarannya oleh Ketua Jabatan.
Pengurusan penghantaran dokumen terperingkat ke lain-lain
tempat di Malaysia, contohnya ke satu bandar atau negeri yang lain,
memerlukan kawalan keselamatan yang lebihketat. Ketua Jabatan haruslah
memastikan bahawa pengurusan penghantaran tersebut adalahmengikut prosedur yang
telah ditetapkan iaitu menggunakan perkhidmatan Semboyan atauUtusan Selamat
untuk dokumen RAHSIA BESAR dan perkhidmatan Semboyan atau PosBerdaftar A. R.
untuk dokumen RAHSIA atau SULIT. Bagi dokumen TERHAD, KetuaJabatan bolehlah meluluskan
penghantaran melalui pos biasa.
Akhir
sekali, Ketua Jabatan hendaklah memastikan bahawa sebarang penghantarankepada penerima di luar negara adalah
menggunakan sistem dua lapis sampul surat dandihantar kepada Pendaftar Rahsia,
Kementerian Luar Negeri, ataupun KLN. Di KLN, sampulsurat dalam akan dihantar dengan
kaedah khas ke tempat tujuan di luar negara. Sekiranya penghantaran
maklumat terperingkat melalui telefon telegraf dan perkhidmatan capaian
tanpawayar atau
wireless ingin
digunakan, Ketua Jabatan perlulah mendapat kebenaran daripadaKetua Pegawai Keselamatan
Kerajaan terlebih dahulu
b. Jelaskan jenis-jenis sistem penghantaran dokumen terperingkat supaya tidak berlaku
kebocoran.
Dokumen
terperingkat ialah dokumen yang mengandungi maklumat dan perkararasmi yang
perlu diberi perlindungan untuk kepentingan keselamatan. Berbeza dengandokumen
tidak terperingkat yang juga mengandungi maklumat rasmi, dokumen
terperingkatditanda dengan peringkat keselamatan sama ada RAHSIA BESAR, RAHSIA,
SULIT, ataupun TERHAD. Walaupun tidak bertanda, dokumen tidak terperingkat
tetap perlu diberi perlindungan keselamatan secukupnya atas dasar
³Hak Kerajaan´.
Jenis
sistem penghantaran dokumen terperingkat yang pertama ialah sistem satu
lapissampul surat yang dihantar melalui
peti atau beg berkunci. Sampul ini hendaklah ditandadengan peringkat
keselamatan, nombor rujukan, dan nama serta alamat penerima. Sebelumsampul
dihantar kepada penerima, ia haruslah dimeteri dengan meteri pejabat
yangmenghantarnya.
Yang kedua
ialah sistem dua lapis sampul surat yang
tidak dihantar melalui petiatau beg berkunci. Sama dengan sistem
satu lapis sampul surat, sampul surat dalamharuslah ditanda dengan peringkat
keselamatan, nombor rujukan, dan nama serta alamat penerima, dan dimeteri
dengan meteri pejabat. Setelah itu, sampul surat dalam inidimasukkan ke dalam sampul surat kedua yang
ditulis nama dan alamat penerima dan digam.
Selain itu,
penghantaran dokumen terperingkat juga boleh dilakukan melalui sistempeti
atau beg berkunci. Sesebuah jabatan atau organisasi yang menggunakan
perkhidmatanini akan dibekalkan dengan dua kunci keselamatan. Kunci yang
pertama dipegang oleh pejabat yang menghantar manakala kunci yang
kedua pula dipegang oleh pejabat menerima
Akhir sekali, Utusan Selamat juga
merupakan salah satu jenis sistem penghantarandokumen terperingkat.
Penghantaran dokumen boleh dilakukan sama ada melalui SemboyanTentera, pemandu
kapal terbang dari Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) atau MalaysiaAirlines
System Berhad (MAS), ataupun melalui seseorang yang dibenarkan melihat
perkaraterperingkat iaitu dokumen yang dihantar. Selain daripada itu, cara-cara
lain yang sesuai yangdibenarkan oleh Ketua Jabatan juga boleh digunakan selepas
dipersetujui oleh PegawaiKeselamatan Kerajaan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan