RANCANGAN TAHUNAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KEMAHIRAN HIDUP TAHUN 6
MINGGU | BIDANG / UNIT / TAJUK PEMBELAJARAN | HASIL PEMBELAJARAN | CADANGAN AKTIVITI |
Minggu ke1,2,3,4,5, dan 6 | A) REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI Unit 1: Kreativiti dan Reka Cipta a)Penghasilan Projek Reka Cipta | Aras1 i.)Mengenal pasti masalah ii.)Mengumpul maklumat iii.)Menyelesaikan masalah melalui lakaran iv.)Memilih lakaran yang paling sesuai v.)Merancang dan menyediakan lukisan projek vi.)Menyediakan alatan dan bahan vii.)Membina projek viii.)Membuat kemasan ix.)Menguji kefungsian projek dan membuat pembaikan | · Perbincangan mengenai tujuan membina projek · Menjalankan pemerhatian,temubual dan kaedah lain bagi mendapatkan maklumat · Lakaran ialah lukisan kasar tentang objek yang Dilukis · Lukisan projek ialah lukisan yang mempunyai dimensi tinggi, lebar dan panjang · Pemilihan alatan dan bahan yang bersesuaian. · Penggunaan bahan kitar semula digalakkan · Sesi persembahan dan kritik diadakan |
Minggu ke 7 | b) Pendokumentasian | Aras 1 i.)Mengumpul dan merekod maklumat ii.)Membuat buku idea | · Mengumpul dan menyimpan maklumat dari aspek pernyataan masalah,lakaran idea, pemilihan lakaran, penjelasan ciptaan dan anggaran kos · Perbincangan kekuatan dan kelemahan projek |
Minggu ke 8,9, 10, 11 dan 12 | Unit 2:Elektrik dan Elektronik a) Penghasilan projek elektronik | i) Membaca dan menterjemah litar projek ii) Memilih alatan, bahan dan komponen iii) Mengukur, memotong dan menjalur wayar iv) Memasang komponen mengikut litar projek v) Menguji litar projek dan membuat pembaikan Aras 2 i) Menguji beberapa bahan pengalir dan penebat i) Membuat projek elektrik dan elektronik | · Contoh projek ialah penguji keterusan litar. · Komponen yang digunakan ialah LED, perintang tetap dan bateri. · Bahan digunakan ialah bongkah penyambung, pemegang bateri dan klip buaya. · PERINGATAN : Jangan membuat pengujian pada sumber bekalan arus ulang alik 240V · Menyediakan beberapa contoh pengalir dan penebat . · Contoh bahan pengalir ialah aluminium,kuprum dan air. · Contoh bahan penebat ialah kayu, plastik ,kaca dan asbestos. · Membuat projek menggunakan set pengelip |
Minggu ke 13, 14 dan 15 | Unit 3: Baik pulih dan penyenggaraan a) Penyenggaran dan membaiki kerosakan pada mesin mudah b)Penyenggaran dan membaiki kerosakan kecil pada perabot | Aras 1 i.)Mengenal pasti bahagian yang perlu dibaik pulih ii.)Memilih bahan dan alatan tangan yang sesuai untuk kerja membaik pulih iii.)Menjalankan kerja baik pulih dan menggantikan komponen yang rosak iv.)Memeriksa, menguji dan melaras Aras 2 i)Memeriksa, menguji dan melaras rantai basikal Aras 3 i)Menampal tiub basikal ii)Mengganti tiub basikal i)Mengenal pasti bahagian yang rosak ii)Memilih alatan tangan dan bahan iii)Membaiki atau mengganti bahagian yang rosak | · Menyenggara dan baik pulih pam basikal dan bahagian basikal seperti loceng dan brek basikal · Alatan tangan yang tangan yang diperlukan seperti playar gabung boleh laras, pemutar skru rata,pemutar skru philips,tukul bonggol bulat dan penggumpil tayar · Bahan yang diperlukan seperti gris,Minyak pelincir, kertas las,glu sentuh dan kain reja · Penekanan tentang penyimpanan alatan tangan dan bahan selepas kerja amali perlu diutamakan · Memilih alatan tangan dan bahan yang sesuai · Meneggangkan rantai basikal secara individu atau berkumpulan · Penampal tiub siap guna boleh digunakan · Contoh perabot ialah kerusi dan meja murid. · Alatan tangan yang diperlukan seperti tukul kuku kambing,gergaji,sesiku L,pita pengukur dan kekunci Allen · Bahan yang diperlukan ialah paku, skru, glu, dan kertas las, kayu dan papan lapis |
Minggu ke 16 dan 17 | Unit 4:Jahitan a) Penghasilan artikel | Aras 1 i)Mengenal pasti bahan terpakai untuk dikitar semula ii)Menjahit artikel mudah daripada bahan terpakai Aras 2 i)Mengenal pasti jenis mata jahitan hiasan dan bahan hiasan ii)Menghias artikel | · Bahan terpakai yang boleh dijadikan artikel jahitan ialah seperti pakaian,langsir tingkap dan kusyen lama · Tunjuk cara menjahit artikel mudah seperti bekas pensel,bekas duit syiling,beg serbaguna, pengikat rambut,cekak rambut,alaspinggan,alas dulang dan alas gelas. · Murid menjahit artikel mudah · Mata jahitan asas yang dpelajari di Tahun 5 boleh digunakan sebagai jahitan hiasan pada artikel · Contoh jahitan yang lain seperti jahitan silangpangkah,insang pari dan jahitan rantai · Bahan hiasan adalah labuci,renda dan benang sulam · Murid menghias artikel yang telah disiapkan di aras satu · Hasil kerja dipemer dan dinilai |
Minggu ke 18, Minggu 19,20,21,22,23 Minggu ke 24,& 25 Minggu 26 | Unit 5:Tanaman sayuran a)Penyedian tapak b)Penanaman dan penjagaan c.Pemungutan hasil B)PERNIAGAAN DAN KEUSAHAWANAN Unit 1: Merancang dan Menyediakan Barang Jualan a).Membuat rancangan jualan | Aras 1 i)Menyatakan peralatan perkebunan dan kegunaannya ii)Mengenal pasti tapak/kawasan yang sesuai untuk ditanam dengan sayur- sayuran. ii)Membersihkan tapak iv)Menggembur tanah v)Membina batas vi)Membubuh baja asas vii)Meletakkan sungkupan Aras 2 i)Menanam sayur-sayuran secara hidroponik ii)Memilih jenis sayuran yang sesuai ditanam secara hidroponik iii)Menyenarai dan memasang peralatan sistem hidroponik iv)Menyemai biji benih v)Menyediakan larutan nutrien Aras 1 i)Mengenal pasti jenis sayur-sayuran yang hendak ditanam )Menyemai biji benih iii)Menanam sayur-sayuran di batas atau dalam bekas iv)Menyiram dengan kaedah dan kuantitiyang sesuai v)Membuat penjarangan dan menyulam Merumput dan membaja vi)Mengawal perosak dan penyakit Aras 2 I)Memilih jenis sayuran yang sesuai ditanam dalam pasu atau bekas ii)Menyediakan campuran tanah untuk penanaman sayuran dalam pasu atau iii) Menjaga sayuran dalam pasu/ bekas Aras 1 i)Mengenal pasti tempoh matang sayuran yang sesuai untuk dipungut hasil ii)Mengendalikan hasil lepas tuai Aras 1 i)Menerangkan cara mendapat bekalan melalui komisen ii)Menyenaraikan barang yang sesuai dijual secara komisen iii)Membuat rancangan jualan iv)Membuat jadual kerja Aras 2 i)Menghuraikan faedah menjual barang secara komisen | · Mempamerkan peralatan pekebunan yang biasadigunakan seperti;cangkul,sudip tangan dan pencakar tangan · Di antara bahan yang boleh dijadikan sungkupan adalah seperti:rumput kering,jerami padi,pelepah kelapa ataupenutup plastik hitam bersalut aluminium · Jika sekolah tidak mempunyai kawasan/tanah yang sesuai,aktiviti menanam sayur sayuran boleh dilakukan di dalam bekas. · Sistem yang dipilih ialah Hidroponik Kultur Air Takung (KAT). medium -span,benang/kapas batu bekas -palung/bekas palstik larutan baja dan air penutup –polistrin · Menyediakan larutan nutrien mengikut kadar yang disyorkan · Murid menanam sayur-sayuran di kawasan sekolah secara kumpulan. · Jenis sayur-sayuran :Daun,buah,ubi atau akar dan kekacang · Biji benih halus disemai dikotak atau tapak semaian sementara biji benih besar disemai terus ke batas · Menunjuk cara kerja penjagaan seperti penyiraman,membuat penjarangan,merumput dan membaja,kerja pengawalan perosak dan penyakit · Kerja-kerja pengawalan perosak dan penyakit yang menggunakan racun kimia hendaklah dilakukan oleh guru Nota: Sekolah yang mempunyai kawasan terhad aktiviti menanam sayur-sayuran hendaklah dilakukan dalam bekas seperti pasu atau penanaman secara hidroponik Perkara yang perlu diberi perhatian dalam penjagaan sayuran dalam pasu atau bekas ialah ruang,cahaya,penyiraman dan pembajaan. · Murid memungut hasil tanaman sayur-sayuran dan membuat kendalian lepas tuai seperti menggred,membersih danmembungkus/mengikat. Nota: Guru boleh dapatkan nasihat teknikal teknologi menanam sayur-sayuran daripada agens i pertanian yang berhampiran seperti MARDI atau Jabatan Pertanian Panduan menanam sayur-sayuran boleh juga didapati didalam majalah atau Risalah Bingkisan Pertanian keluaran Jabatan Pertanian Semenanjung Malaysia. Maksud komisen: Bayaran yang diterima kerana menjual atau menguruskan penjualan barang orang lain · Sumbangsaran menyenaraikan barang yang sesuai dijual secara komisen Faedah menjual secara komisen: Modal tidak diperlukan untuk mendapatkan |
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan