KONGSI DAN SEBARKAN ILMU

SENARAI BAHAN


Sabtu, 15 Januari 2011

RANCANGAN PENGAJARAN TAHUNAN (RPT) KEMAHIRAN HIDUP TAHUN 6

RANCANGAN  TAHUNAN PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN KEMAHIRAN HIDUP TAHUN 6
MINGGU
BIDANG / UNIT / TAJUK PEMBELAJARAN
HASIL PEMBELAJARAN
CADANGAN AKTIVITI
Minggu ke1,2,3,4,5, dan 6

A) REKA BENTUK DAN TEKNOLOGI

Unit 1: Kreativiti dan Reka Cipta
a)Penghasilan Projek Reka Cipta



Aras1
     i.)Mengenal pasti masalah
    ii.)Mengumpul maklumat
  iii.)Menyelesaikan masalah melalui lakaran
   iv.)Memilih lakaran yang paling sesuai
    v.)Merancang dan menyediakan lukisan projek
   vi.)Menyediakan alatan dan bahan
 vii.)Membina projek
viii.)Membuat  kemasan
  ix.)Menguji kefungsian projek dan membuat pembaikan



·   Perbincangan mengenai tujuan membina projek
·   Menjalankan pemerhatian,temubual dan
     kaedah lain bagi mendapatkan maklumat
·    Lakaran ialah lukisan kasar tentang objek yang Dilukis
·    Lukisan projek ialah lukisan yang mempunyai
    dimensi tinggi, lebar dan panjang
·   Pemilihan alatan dan bahan yang bersesuaian.
·  Penggunaan bahan kitar semula digalakkan
·  Sesi persembahan dan kritik diadakan
Minggu
ke 7
b) Pendokumentasian
Aras 1
     i.)Mengumpul dan merekod maklumat
    ii.)Membuat buku idea

·   Mengumpul dan menyimpan maklumat dari  aspek pernyataan masalah,lakaran idea, pemilihan lakaran, penjelasan ciptaan dan anggaran kos
·   Perbincangan kekuatan dan kelemahan projek
Minggu ke 8,9, 10, 11
dan 12
Unit 2:Elektrik dan Elektronik
a) Penghasilan projek
elektronik
Aras 1
i) Membaca dan menterjemah litar projek
ii) Memilih alatan, bahan dan komponen
iii) Mengukur, memotong dan menjalur wayar
iv) Memasang komponen mengikut litar projek
v) Menguji litar projek dan membuat pembaikan

Aras 2
i) Menguji beberapa bahan pengalir dan penebat





Aras 3
i) Membuat projek elektrik dan elektronik

·   Contoh projek ialah penguji keterusan litar.
·   Komponen yang digunakan ialah LED, perintang tetap dan bateri.
·   Bahan digunakan ialah bongkah penyambung, pemegang bateri dan klip buaya.
·   PERINGATAN :
Jangan membuat pengujian pada sumber  bekalan arus ulang alik 240V


·   Menyediakan beberapa contoh pengalir dan penebat .
·   Contoh bahan pengalir ialah aluminium,kuprum
    dan air.
·   Contoh bahan penebat ialah kayu,
    plastik ,kaca dan asbestos.


·   Membuat projek menggunakan set pengelip
Minggu ke
13, 14 dan 15
Unit 3:  Baik pulih dan penyenggaraan
a) Penyenggaran dan membaiki kerosakan
   pada mesin mudah





















b)Penyenggaran dan membaiki kerosakan
   kecil pada perabot
Aras 1
i.)Mengenal pasti bahagian yang perlu
dibaik pulih
ii.)Memilih bahan dan alatan tangan
yang sesuai untuk kerja membaik
pulih
iii.)Menjalankan kerja baik pulih dan
menggantikan komponen yang rosak
iv.)Memeriksa, menguji dan melaras




Aras 2
i)Memeriksa, menguji dan melaras
 rantai basikal



Aras 3
i)Menampal tiub basikal
ii)Mengganti tiub basikal



Aras 1
i)Mengenal pasti bahagian yang rosak
ii)Memilih alatan tangan dan bahan
iii)Membaiki atau mengganti bahagian
yang rosak



·   Menyenggara dan baik pulih pam basikal dan
    bahagian basikal seperti loceng dan brek
    basikal
·   Alatan tangan yang tangan yang diperlukan
    seperti playar gabung boleh laras,
pemutar skru rata,pemutar skru philips,tukul     bonggol bulat dan penggumpil tayar
·   Bahan yang diperlukan seperti gris,Minyak pelincir, kertas las,glu sentuh dan kain    reja
·   Penekanan tentang penyimpanan alatan tangan dan bahan selepas kerja amali perlu diutamakan

·   Memilih alatan tangan dan bahan yang sesuai
·   Meneggangkan rantai basikal secara individu
    atau berkumpulan



·     Penampal tiub siap guna boleh digunakan



·      Contoh perabot ialah kerusi dan meja murid.
·      Alatan tangan yang diperlukan seperti tukul
    kuku kambing,gergaji,sesiku L,pita pengukur
    dan kekunci Allen
·      Bahan yang diperlukan ialah paku, skru, glu, dan kertas las, kayu dan papan lapis
Minggu ke 16 dan 17
Unit 4:Jahitan
a) Penghasilan artikel



Aras 1
i)Mengenal pasti bahan terpakai untuk
dikitar semula
ii)Menjahit artikel mudah daripada
bahan terpakai





Aras 2
i)Mengenal pasti jenis mata jahitan
hiasan dan bahan hiasan
ii)Menghias artikel








·   Bahan terpakai yang boleh dijadikan artikel
jahitan ialah seperti pakaian,langsir tingkap dan  kusyen lama
·   Tunjuk cara menjahit artikel mudah seperti
bekas pensel,bekas duit syiling,beg serbaguna,    pengikat rambut,cekak rambut,alaspinggan,alas     dulang dan alas gelas.
·   Murid menjahit artikel mudah

·   Mata jahitan asas yang dpelajari di Tahun 5
    boleh digunakan sebagai jahitan hiasan pada
    artikel
·   Contoh jahitan yang lain seperti jahitan silangpangkah,insang pari dan jahitan rantai
·   Bahan hiasan adalah labuci,renda dan benang sulam
·   Murid menghias artikel yang telah disiapkan di
    aras satu
·  Hasil kerja dipemer dan dinilai
Minggu ke 18,





















Minggu
19,20,21,22,23




























Minggu ke
24,& 25















Minggu 26














Unit 5:Tanaman sayuran
a)Penyedian tapak





















b)Penanaman dan
penjagaan





























c.Pemungutan hasil
















B)PERNIAGAAN DAN KEUSAHAWANAN

Unit 1:  Merancang dan Menyediakan Barang
Jualan
a).Membuat rancangan jualan













Aras 1
i)Menyatakan peralatan perkebunan
dan kegunaannya
ii)Mengenal pasti tapak/kawasan yang
sesuai untuk ditanam dengan sayur-
sayuran.
ii)Membersihkan tapak
iv)Menggembur tanah
v)Membina batas
vi)Membubuh baja asas
vii)Meletakkan sungkupan

Aras 2
i)Menanam sayur-sayuran secara
hidroponik
ii)Memilih jenis sayuran yang sesuai
ditanam secara hidroponik
iii)Menyenarai dan memasang peralatan sistem hidroponik
iv)Menyemai biji benih
v)Menyediakan larutan nutrien


Aras 1
i)Mengenal pasti jenis sayur-sayuran yang hendak ditanam
)Menyemai biji benih
iii)Menanam sayur-sayuran di batas atau dalam bekas
iv)Menyiram dengan kaedah dan kuantitiyang sesuai
v)Membuat penjarangan dan menyulam
  Merumput dan membaja
vi)Mengawal perosak dan penyakit








Aras 2
I)Memilih jenis sayuran yang sesuai
ditanam dalam pasu atau bekas
ii)Menyediakan campuran tanah untuk
penanaman sayuran dalam pasu atau
iii) Menjaga sayuran dalam pasu/ bekas






Aras 1
i)Mengenal pasti tempoh matang
sayuran yang sesuai untuk dipungut
hasil
ii)Mengendalikan hasil lepas tuai














Aras 1
i)Menerangkan cara mendapat bekalan
melalui komisen
ii)Menyenaraikan barang yang sesuai
dijual secara komisen
iii)Membuat rancangan jualan
iv)Membuat jadual kerja


Aras 2
i)Menghuraikan faedah menjual barang
secara komisen
·   Mempamerkan peralatan pekebunan yang biasadigunakan seperti;cangkul,sudip tangan dan pencakar tangan
·   Di antara bahan yang boleh dijadikan sungkupan adalah seperti:rumput kering,jerami padi,pelepah kelapa ataupenutup plastik hitam bersalut aluminium
·   Jika sekolah tidak mempunyai kawasan/tanah    yang sesuai,aktiviti menanam sayur sayuran boleh dilakukan di dalam bekas.



·      Sistem yang dipilih ialah Hidroponik Kultur Air
    Takung (KAT).

medium -span,benang/kapas batu
bekas -palung/bekas palstik
larutan baja dan air
penutup –polistrin



·   Menyediakan larutan nutrien mengikut kadar
    yang disyorkan
·   Murid menanam sayur-sayuran di kawasan
    sekolah secara kumpulan.
·   Jenis sayur-sayuran :Daun,buah,ubi atau akar dan kekacang
·   Biji benih halus disemai dikotak atau tapak
    semaian sementara biji benih besar disemai
    terus ke batas
·   Menunjuk cara kerja penjagaan seperti
     penyiraman,membuat penjarangan,merumput
     dan membaja,kerja pengawalan perosak dan
      penyakit
·   Kerja-kerja pengawalan perosak dan penyakit
    yang menggunakan racun kimia hendaklah
   dilakukan oleh guru


Nota:
Sekolah yang mempunyai kawasan terhad
aktiviti menanam sayur-sayuran hendaklah
dilakukan dalam bekas seperti pasu atau
penanaman secara hidroponik

Perkara yang perlu diberi perhatian dalam
penjagaan sayuran dalam pasu atau bekas
ialah ruang,cahaya,penyiraman dan
pembajaan.




·   Murid memungut hasil tanaman sayur-sayuran dan membuat kendalian lepas tuai seperti menggred,membersih danmembungkus/mengikat.

Nota: Guru boleh dapatkan nasihat teknikal teknologi menanam sayur-sayuran daripada agens i pertanian yang berhampiran seperti MARDI atau Jabatan Pertanian

Panduan menanam sayur-sayuran boleh juga
didapati didalam majalah atau Risalah Bingkisan Pertanian keluaran Jabatan Pertanian Semenanjung Malaysia.





Maksud komisen:
Bayaran yang diterima kerana menjual atau
menguruskan penjualan barang orang lain

·      Sumbangsaran menyenaraikan barang yang
   sesuai dijual secara komisen



Faedah menjual secara komisen:
Modal tidak diperlukan untuk mendapatkan











Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...